Sports Unknown Sequences

Voor veel beginnende aerobatic vliegers lijkt de stap van Club naar Sports (voorheen Standard) aerobatic competitie erg groot, soms te groot om te maken.

In Sports komen ineens meer figuren voor en daarnaast wordt er tijdens de wedstrijd van je verwacht dat je een Unknown vliegt. Het idee een totaal onbekende sequence te moeten vliegen weerhoudt vliegers ervan Sports te gaan vliegen.

Zoals echter te lezen valt in de Contest Rules zijn de mogelijke figuren in een Sports (en ook Intermediate en Advanced) Unknown precies gedefinieerd. Om training hiervan te vereenvoudigen zijn door VINK vier sequences gemaakt om deze figuren te trainen.

De sequences zijn genummerd in oplopende moeilijkheidsgraad. Bijna alle toegestane figuren van de Unknown komen erin voor* en daarnaast elementen die in een typische Unknown terug kunnen worden gevonden, zoals:

  • hoge snelheid rolls
  • lage snelheid rolls
  • klimmende vertraging naar spin
  • horizontale vertraging naar spin
  • sequence start naar de jury toe of er vanaf (Y-as)

In sequences 2,3 en 4 komen ieder twee spins voor. Dit zal nooit zo zijn in een wedstrijd sequence maar is nodig om alle varianten aan bod te laten komen. Voor vliegtuigen met beperkt vermogen wordt aangeraden deze sequences niet onder 4000 voet AGL te beginnen óf voor de tweede spin een klimmende 360 graden bocht met weinig helling te draaien. Controleer altijd de hoogte vóór het beginnen van de spin!

Training van deze sequences dient alleen gedaan te worden door gekwalificeerde aerobatic vliegers. Begeleiding door een ervaren instructeur wordt aangeraden voor optimaal resultaat.

* Alle figuren komen voor, met uitzondering van P loop en Q loop direct voorafgegaan door full roll

Sports Unknown Training 1.pdf

Sports Unknown Training 2.pdf

Sports Unknown Training 3.pdf

Sports Unknown Training 4.pdf